.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ميانکاله همچنان در برزخ ماندن يا پَرکشيدن

نوروز بسر آمد و ميانکاله پناهگاه و زيستگاه نادرترين حيات وحش جهان همچنان سرگردان بين ماندن در مازندران يا رفتن به گلستان است. به گزارش مهر، بحث جدايي و الحاق بخشي از جزيره ميانکاله در حالي سال گذشته موضوع داغ رسانه‌اي شد که تصميم‌گيري در اين موضوع به کميته تطبيق مجلس شوراي اسلامي و اعزام گروه کارشناسي وزارت کشور سپرده شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر تاکنون مسئولان دو استان همسايه و همجوار بحث‌هاي مختلفي مبني بر اينکه ميانکاله مربوط به آنهاست مطرح کرده اند و اين موضوع همچنان جزو دغدغه‌هاي اصلي دو استان به شمار مي‌رود و هر دو استان آن را حق قانوني خود مي‌دانند. جدال سياسي دو استان بر سر تصاحب شبه جزيره ميانکاله در حاليست که الحاق و يا عدم الحاق اين جزيره پرحاشيه، تاثير در مديريت يکچارچه آن نخواهد داشت و همچنان زير نظر محيط زيست مازندران مديريت و اداره مي‌شود. ناصر مهردادي مديرکل حفاظت محيط زيست مازندران در اين زمينه به خبرنگار مهر مي‌گويد: مديريت يکپارچه ميانکاله اعمال مي‌شود و اين روال همچنان ادامه دارد.

وي با بيان اينکه نمونه‌هاي مشابه زيادي نظير پارک ملي گلستان در کشور وجود دارد که از نظر جغرافيايي در دو استان خراسان شمالي و گلستان است ولي مديريت يکچارچه است اظهار داشت: ميانکاله نيز به همين صورت خواهد بود. به گفته وي، اگر بنا به هر دليلي قسمت جزيي از ميانکاله در استان ديگري قرار گيرد که هنوز اين موضوع مشخص نيست، اما مديريتش بر عهده استان مازندران است.

مهردادي بيان داشت: سازمان محيط زيست و دکتر ابتکار رئيس سازمان بارها بر موضوع يکپارچگي مديريت ميانکاله تاکيد کرده است و مديريت اين شبه جزيره تفکيک نمي‌شود.

مديرکل محيط زيست مازندران در پاسخ به اينکه بحث جاده‌کشي در اين پناهگاه از جمله دغدغه‌هاست، بيان داشت: تمام تلاش بر اين است که اين موضوع انجام نشود و اکنون اين طرح متوقف است زيرا ميانکاله را دچار چالش خواهد کرد. استاندار مازندران درباره الحاق ميانکاله به گلستان با بيان اينکه اين موضع منتفي شده است، از آن به به عنوان بخش جدايي‌ناپذير از مازندران ياد کرد. ربيع فلاح جلودار بيان داشت: سندهاي مورد نظر درباره اينکه ميانکاله جزو استان است ارائه شده و پيگيري‌هاي لازم از سوي مسئولان ارشد و نمايندگان صورت گرفته است.

در عين حال، قاسم احمدي دبير مجمع نمايندگان مازندران نيز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره پيگيري جلوگيري از جدايي ميانکاله از استان گفت: ميانکاله بخش جدا‌ناپذير استان مازندران است و هيچگاه اجازه نخواهيم داد که از اين جزو لاينفک از استان جدا شود. احمدي افزود: کار هيئت دولت درباره الحاق بخشي از مياکاله به گلستان مورد تاييد نيست و خلاف قانون عمل کرده است، ميانکاله فقط موضوع درون استاني نيست و براي کم و يا زياد شدن بايد با نظر مجلس شوراي اسلامي‌باشد و در اين راستاف نامه‌اي به رئيس مجلس نوشته شد تا در کميته انطباق بررسي و اکنون منتظر تصميم نظر اين کميته هستيم.

موضوع الحاق ميانکاله به گلستان نگراني‌هايي را بين مسوولان و اهالي منطقه نيز ايجاد کرده است تا جاييکه که امام جمعه گلوگاه در اين زمينه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بيان داشت: ميانكاله بخشي از استان مازندران است و نمي توان بدون برنامه وارد شد و اگر مصوبه اي در اين رابطه وجود دارد نسبت به آن انتقاد داريم، مردم شهرستان گلوگاه در اين رابطه نگران هستند و در طوماري خواستار لغو اين مصوبه دولت شدند.

حجت‌الاسلام ميراحمدي گفت: بايد اين مسئله توسط مسئولان استاني با دقت بررسي و اطلاع‌رساني شود تا مردم از اين نگراني خارج شوند و بدون جهت آرامش مردم استان را بر هم زده نشود.

فرماندار بهشهر نيز با خبرنگاران اظهار داشت: با وجود اينكه بخشي از اين پناهگاه در حوزه تقسيماتي استان گلستان است، اما مديريت يکپارچه آن زير نظر سازمان حفاظت محيط زيست مازندران و شهرستان بهشهر قرار دارد. محمد تقي نورزاد، ميانکاله را جزيي جداناشدني از بهشهر دانست که هيچکس براي حفظ و نگهداري از آن، دلسوزتر از مردم منطقه نيست.

اظهار نظرهاي درباره موضوع ميانکاله به ديد و بازديد نوروزي وزير کشور از مازندران نيز کشيد و عبدالرضا رحماني فضلي درباره جزيره ميانکاله در پاسخ به خبرنگار يکي از رسانه‌هاي مازندران مي‌گويد: قبل از اينکه دولت دکتر روحاني سر کار بياييد روي اين مصوبه در دولت و وزارت کشور کار کارشناسي شده بود. وي افزود: استانداران مازندران و گلستان و کارشناسان خود وزارت کشور نظراتي در اين خصوص داشته اند و دارند که اين موجب شد ما آن مصوبه را براي اجرا هنوز ابلاغ نکرديم. وي تصريح کرد: بعد از عيد حتما يک گروه کارشناس به منطقه مي‌فرستم تا از نزديک مطالعات لازم را انجام داده و مشورت‌هاي لازم را نيز انجام دهند و هر چيزي که کار کارشناسي آن را تعيين کند ما آ ن را مبناي کار خود قرار خواهيم داد.

رحماني فضلي تاکيد کرد: به هر حال دولت بر روي اين مسئله حتما اصرار بر اين ندارد که تصميماتي که از قبل گرفته شده تداوم پيدا کند ما دقيقا کار کارشناسي جديدي مي‌کنيم و در کار کارشناسي جديد آنچه که به دست مي‌آيد عمل مي‌کنيم. اين موضوع موجب هيچ نگراني نبايد براي مردم باشد يعني اصلا نگران نباشند ما حتما همه شرايط اجتماعي‌،‌ سياسي و اجتماعي منطقه را لحاظ مي‌کنيم.

به گزارش مهر، پناهگاه حياتش وحش ميانکاله با 68هزار و 800 هکتار از دو زيستگاه آبي و خشکي تشکيل شده است که زيستگاه آبي آن 45 هزار هکتار وسعت دارد و تحت عنوان تالاب و خليج ميانکاله و منطقه خشکي نيز تحت عنوان شبکه جزيره ميانکاله است.

اين منطقه جزو اولين مناطقي بود که در سال 48 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است و در سال 53 با توجه به پتانسيل‌هاي منطقه و زمستان گذراني پرندگاني که به اين تالاب مي‌آيند به دليل اهميت به پناهگاه حيات وحش ارتقا مي‌يابد و در سال 54 نيز جزو اولين تالابي بوده که در کنوانسيون رامسر به عنوان تالاب بين‌المللي ميانکاله به ثبت رسيده و يک سال بعد نيز زيست کره ثبت يونسکو شده است.
/350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.213 seconds.